Molde 29. april 1940 (2004)
DEN 9. APRIL 1940 gikk Nazi-Tyskland til angrep på Norge. I første omgang ble syv byer langs kysten hærtatt. Ingen steder på Mørekysten ble okkupert og derfor ble Molde et viktig sete for militære myndigheter. Norske og britiske krigsfartøy var stadig å se på fjorden. Den økende militære aktiviteten i dette området fikk mange til å frykte at Molde kunne bli et bombemål. Det varte ikke lenge før tyske fly viste seg over byen og knapt ei uke etter invasjonen falt de første bombene. Målet var da et krigsskip ved Storkaia, men mange bomber falt langt fra kaia og skadet flere hus.
MOLDE, NORGES HOVEDSTAD I EI UKE.
Kong Haakon, Kronprins Olav og medlemmer av den norske regjering kom til Molde 23.april etter ei dramatisk flukt fra Oslo. De slo seg ned i utkanten av byen. Norges gullbeholdning ble også fraktet til Molde. Dikteren Nordahl Grieg deltok og spilte ei viktig rolle i denne transporten. Gullet ble gjemt i en konfeksjonsfabrikk. Tyskerne var godt informert om hva som foregikk og 25. april satte de i gang voldsomme flyangrep. I ei uke drysset brann- og sprengbomber over byen. Sirena på meieripipa hylte kontinuerlig og forsterket uhyggen. Den 29. april var den verste dag i Moldes historie. Byen ble forvandlet til et flammehav. Kirka stod ennå uskadd, men sent denne kvelden satte ei brannbombe seg fast høyt oppe i tårnet. Da den vakre kirka tok fyr, sloknet alt håp. Utrolig nok ble bare 7 mennesker drept i disse uhyggelige aprildagene.
HJELP FRA ENGLAND
Den engelske krysseren Glasgow fikk ordre om å sette kursen mot Molde for å bringe Kongen, Kronprinsen og regjeringsmedlemmene i sikkerhet. Kvelden da hele byen stod i brann, la den 180 m lange båten til ved Storkaia, fulgt av to jagere. De kom til en by i flammer full av larm fra mitraljøser, flymotorer, sirener og bombenedslag. Veien til kaia var svært vanskelig og farefull, men Kongen med følge kom seg likevel velberget ombord i Glasgow. Ingen ble skadet og ingen av skipene ble truffet. Tross intens luftskyts ble heller ingen fly skutt ned. Midt i dette dramaet jobbed mannskapet på motorbåtene Rovdehorn og Legona på spreng for å frakte gullbeholdningen ombord i Glasgow. Det lyktes ikke å få alt ombord før de britiske fartøyene måtte forlate den brennende byen. Resten av gullet ble fraktet nordover med fiskebåter. En time over midnatt satte de tre fartøyene til havs med kurs for Tromsø.